wensand.blogg.se

Här kommer du som läsare kunna följa Sandbergskaskolans utbytesprojekt med Wanlan High School i Hangzhou, Kina.

Julia

Kategori: Allmänt

 
Under helgen som gått har varje svensk elev bott hos en kinesisk värdfamilj. Ett par kinesiska elever från skolan har fått i uppgift att låta oss bo hos dem samt göra olika aktiviteter under dagarna.

I fredags eftermiddag hämtade min värd Christinas mamma upp oss vid skolan. Jag hade innan frågat Christina om hennes föräldrar kunde engelska och blev rätt så lättad när svaret var ja.

Jag presenterade mig och småpratade under hela resans gång - dem förstod det mesta jag frågade om. Vi åkte till en stor mataffär för att handla middag, jag fick själv välja vad jag ville äta. Efter vi hade handlat åkte vi en runt 30 minuters lång bilsträcka till deras lägenhet. 

Dem ägde två lägenheter i byggnaden, på samma våning (dem ägde alltså hela våningen). Jag och Christina fick bo i den ena medan föräldrarna bodde i den andra. Jag ställde mina väskor i ett av gästrummen, där jag senan själv skulle bo.

Direkt efter jag gjort det åt vi middagen jag valde, kyckling, vilket var rätt så gott då det var något jag är van vid att äta. Jag tackade för maten och gick sedan till ”mitt” rum för att hämta presenterna jag köpt till dem - en vit dalahäst, en kökshandduk med traditionellt mönster på, svensk choklad samt polkagrisar. 

Familjen uppskattade presenterna och Christina gick och ställde dalahästen i sitt rum. Dem hade även köpt/gjort ett par presenter till mig; en terrakottastaty (i litet format), pennor, en sorts stämpel i sten med mitt namn ingraderat som Christina gjort. Om man doppar den i en låda med speciell röd färg (som jag också fick) och sedan stämplar den på ex ett papper står det då mitt namn. - Jag fick även andra saker. Jag tackade och sa att jag blev väldigt glad över presenterna - vilket jag blev. 

Senare den kvällen åkte vi till en gata som familjen kallade ”China street”. Vi gick och kollade i affärer och besökte ett kopparmuseum med skickligt gjorda skulpturer samt besökte Christinas morfar som jobbade som doktor i en butik på gatan. Efter vi hade spenderat runt två timmar på ”China street” behövde vi skjutsa hem morfadern. Jag frågade Christina om han kunde engelska och svaret blev nej. Jag fick dock senare reda på att han kunde prata ryska, att han lärt sig det när han gick i skolan vilket jag tyckte var lite intressant.

Morfadern bodde ganska nära min värdfamilj och efter att vi lämnat honom vid hans lägenhet tog det endast en kvart att komma hem. Klockan var då runt 22.30 kinesisk tid och jag gick direkt och sov.

Nästa dag, lördag, började kl. 10 med frukost - macka med ost samt mjölk (inte speciellt kinesiskt). Jag åt själv då Christina behövde göra sina läxor. Inget speciellt hände efter frukosten, jag vilade i ett par timmar. Sedan var det dags för lunch - kyckling med grönsaker samt soppa men griskött och grönsaker. Jag åt kycklingen vilket smakade ungefär som det jag fick till middag föregående dag. Soppan vågade jag tyvärr inte prova då jag inte tyckte att den såg så fräsch ut.

Lite senare kom Christinas farbror på besök. Han hade några år tidigare besökt Stockholm och berättade om resan till vår svenska huvudstad. Jag, Christina och hennes farbror åkte sedan till en stor nationalpark som låg i Hang Zhou (Hang Zhou heter staden som vi bott i enda sen vi kom till Kina). Nationalparken, som var väldigt vacker, var full av besökande vart man än gick. Jag såg även brudpar som tog bröllopsbilder i den vackra miljön.
 
Farbrodern köpte även en sorts rosa kaka till mig som var fylld med något brunt som jag trodde var choklad. När jag smakade fick jag dock reda på att det inte var choklad - utan någon bönblandning. Jag tryckte inte att den var god utan gick och slängde den. - Fast det var kul att testa!

Lite senare på kvällen åt jag, Christina och hennes föräldrar hos hennes morföräldrar. Jag åt för det mesta grönsaker och ris (även om jag inte är så förtjust i ris) då det ända köttliknande dem bjöd på var anktunga och något räkliknande - vilket jag inte kände för att testa. Senare under kvällen fick jag två styckna kinesiska lyckosaker med kinesisk medicin i av morföräldrarna. 

På söndagen vaknade jag vid 9 tiden och åt frukost med Christina. Det hände inget speciellt denna dagen. - Jag packade min väska och vid 13 tiden begav vi oss tillbaka till skolan där jag möttes av Terese, Kai och Dante.

Kommentarer

  • Anonym säger:


    = ) !!!

    2012-10-29 | 12:05:23
  • Annette säger:

    <3 KRAMAR Julia, så kul att läsa . Vilket äventyr!

    2012-10-31 | 10:24:20
  • Lina D säger:

    Bra skrivet, jätte intressant att läsa :D

    2012-11-05 | 17:48:20
    Bloggadress: http://www.streets.blogg.se
  • basseh säger:

    tjoo!!! det var jäteimnhny

    2012-11-06 | 13:03:57
  • annnnnnnnnonnnnnyyyyym säger:

    hur fan gick ni på den platta toaletten

    2012-11-06 | 13:05:16
  • shawni säger:

    det var shawn det var inte basseh!!!!!

    2012-11-06 | 13:09:50
  • elias säger:

    :D

    2012-11-06 | 13:10:51
  • ??????????????? säger:

    VAR DET GOD MAT

    2012-11-06 | 13:11:10
  • någon... säger:

    någonting....

    2012-11-06 | 13:11:58
  • säger:

    jag är såååååååååå kol

    2012-11-06 | 13:13:08
  • säger:

    jag är såååååååååå kol

    2012-11-06 | 13:13:08
  • anton säger:

    hehe var maten god

    2012-11-06 | 13:13:10
  • Anonym säger:

    hehehe var maten god

    2012-11-06 | 13:13:40
  • säger:

    det var jag

    2012-11-06 | 13:13:50
  • Anonym säger:

    hehehehe var maten god

    2012-11-06 | 13:13:56
  • Anonym säger:

    hehehehe var maten god

    2012-11-06 | 13:14:21
  • Anonym säger:

    hehehehehe var maten god

    2012-11-06 | 13:14:32
  • johan säger:

    :D

    2012-11-06 | 13:15:05

Kommentera inlägget här: