wensand.blogg.se

Här kommer du som läsare kunna följa Sandbergskaskolans utbytesprojekt med Wanlan High School i Hangzhou, Kina.

31/10

Kategori: Allmänt

Hej alla ni som läser bloggen

Idag är det fredag och det är Fia, Johan och Kai som skriver i all ensamhet. Våra elever har åkt iväg med sina penpals och vi sitter här i en tom skola och tänker berätta lite vad som hände under dagen.
Vi åkte iväg direkt på morgonen till "plommonblomsstaden" Mei Hua Zhou. Där fick vi se en liten 1000-årig by som är uppbyggd/ renoverad nyligen. Vi fick beundra ginkokonst( konst på löv), Vi fick ta en båttur, titta på skuggteater ( San Jie Ba Jiao Shan) och så åt vi lunch där alla grönsaker var lokalt odlade. Sen bar det iväg hemåt Wenlan middle school för en ultrasnabb ompackning för barnen. En viss nervositet började märkas men när det kom till kritan så tvekade ingen av våra hjältebarn, alla åkte iväg. Vi blev djup imponerade av organisationen runt upphämtningen av barnen. Det är 1200 barn som hämtas på bestämda tider, lärarna är hela tiden med och kontrollerar så att barnen hamnar i rätt bil. Våra "Kinesiska föräldrar"fick komma in, bli fotograferade tillsammans med barnen , hälsa på oss. Var lugn ,alla såg trevliga och snälla ut.
Så nu sitter vi här.....     :)

ännu mer 30/10

mera

mera 30/10

Här kommer mera bilder från oss.

30/10

Hejsan!

Danne, Basse och Amanda här. Idag var första morgonen i Hangzhou. Frukosten var ganska så västerländsk det märktes att skolan är vana med besök. (Äntligen yoghurt! /Johan)

Direkt efter frukosten så var vi snabba tillbaka på våra rum och bytte om för att vi skulle träffa rektorn så vi var tvungna att vara väldigt fint kläda. Killarna hade skjorta och tjejerna hade klänningar. Vi gick in i ett speciellt konferensrum för att träffa rektorn. I det rummet så var det fina fåtöljer som stod uppradade i två parallella rader. När rektorn kom in i rummet så ställde vi oss upp för att visa respekt. Rektorn höll ett välkomsttal och pratade vidare om att han var glad över vårt utbyte och att han ville att våra utbyte mellan skolorna skulle hålla länge. Efter det så utbytte vi presenter. Rektorn gav presenter till skolan, Fia, Johan, Kai och alla oss elever.

Efter mötet med rektorn så gick vi en rundtur på skolan och fick se deras aktivitetssalar. I uppfinningssalen så fanns det en flytande-cykel som en av eleverna hade byggt. Den var byggd så att det skulle fungera att cykla på vatten. De hade en golfsimuator som vi fick prova.

I salen så fanns det en lista på saker eleverna hade uppfunnit och fått patent på. Vi fick även se deras biologisalar, Johan blev väldigt avundsjuk på salarna. Efter vi gått en rundtur på skolan och insett att våran skola är värsta miniskolan jämfört med den här så var det dags för lunch. Det var mycket kyckling men även andra kinesiska maträtter. Efter lunchen så gick vi upp till rummen och vilade. Efter vilan så var det äntligen dax för att träffa våra penpals. När vi hade delat upp oss så gick vi till deras lektioner. Vissa hade idrott, engelska, matte, fysik, politik, historia och musik. Vissa av oss fick gå upp vid katedern och presentera oss på engelska, berätta lite om våran kultur och svara på frågor.  Klassen där Marcus var blev väldigt imponerade av hans färdigheter i judo och när de fick reda på det så gick ett sus genom klassen och de fick tävla i att ge finast present till honom…. Klasserna var väldigt stora det är nästa dubbelt så många elever i deras klasser än vad det är i våra. Eleverna var stökigare än vad vi förväntat oss. Efter lektionerna så bytte vi om till idrotts kläder och spelade basket, volleyboll, pingis och sprang lite.

Två av oss elever tappade bort sina penpals. ;)  Efter middagen så spelade vi pingis. Vi hade turneringar. Som vanligt slog många av oss vad och några fick göra 15 armhävningar.  Vi har även på kvällen diskuterat pedagogik och dödsstraff samt haft brottningsmatch där några trodde sig vara starkare än Fia...

Just nu sitter vi inne på Fias rum och bloggar och skojar runt lite.

Dagens fulbild är … ni ser nog det själva… :)

Fler bilder kommer

29/10 tv inslag

29/10

Tja, bra eller??

Själv är det toppen / Anton & Kingee

Dagen började med en härlig kinesisk frukost i Shanghai, det va den första frukosten som va lite mer europeisk. Direkt efter frukosten så checkade vi ut och hoppade in i mini vanen, som skjutsade oss till Baos stålfabrik. Där fick vi se hur stålet valsas till plåt (kavlas) Vi fick reda på att fabrikens område var till ytan ungefär lika stort som Upplands Väsby kommun. Det var ungefär 180 000 som jobbade på företaget sammanlagt, alltså ungefär 4 gånger hela befolkningen av väsby. Det var 15 000 som jobbade just på den här fabriken. Företaget låg på 216de plats av alla företag i världen när det gäller över huvudtaget. Företaget återanvänder 20% av vattnet dom använder och lite förångas, resten av vattnet släppte dom ut i floden och det vattnet var godkänt enligt deras regler, men guiden ville inte tala om vilka regler som gällde. Efter vi hade varit på Baos stålfabrik åkte vi och åt lunch, det blev kinesisk mat det trodde vi inte.. ha ha ha, det var väldigt gott. Efter det så hoppade vi alla in i vanen igen och åkte till fejk market ”HanCity Fashion & Accessories Plaza”, där skulle vi va 2,5 timmar hade lärarna lovat men vi vet hur lärare är, så det blev 1 timme. Jag (Anton) råkade… köpa 5 klockor.  Jag och Kingee vann iallafall prut tävlingen, vi tog varsina hörlurar från startpris 1850 yuan styck till priset 215 yuan, på slutet skulle jag (Anton) försöka pruta ett par hörlurar till 50 yuan och det var tydligen alldeles för billigt så jag vart slagen men det var inte hårt mamma, så du behöver inte ringa militären hahaha. Jag, Samuel (Kingee) köpte 1 klocka och 1 par hörlurar. Klockan fick vi ner från 1950 yuan styck till 300yuan styck, alltså 3900yuan till 600yuan för 2. Efter det så påbörjade vi våran 3 timmars resa till Wenlan Middle School. Där vi sitter just nu sitter framför en dataskärm som vi brukar göra hemma, fast den här gången skriver vi en text. När vi kom till skolan så vart vi direkt välkomnade av skolans rektor och kontorschefen som hade ansvar för utbytes projekt som detta. Vi gick och la in våra väskor på rummen och sedan gick till matsalen. Till middag idag fick vi typ McDonalds kyckling för alla andra skolar hade tydligen bara ätit kyckling, tråkigt nog. (Anton) Hejdå allihopa, det har varit ett nöje att dela lite information om våran resa, det där lät lite vuxet men jag är ju som en vuxen person enligt Johan och Fia.

Dom börjar kolla lite snett på mig nu så måste kila, hejdå :)

ps

Jag (Anton) och Fia brukar köra en tävling innan maten, men nu har vi fått me alla andra också. Tävlingen går ut på att tillexempel att man ska gissa om det blir kall eller varm dryck eller vilken rätt som kommer först på bordet, om man förlorar måste man tillexempel göra armhövningar/burpies/armhövningar mot vägg. Hitills har Fia förlorat mest

Fia här, vill bara säga att jag förlorat någon gång mer än Anton, konstigt att han inte nämner gången som han själv förlorade ;)

28/10

Kategori: Allmänt

Tja tja bloggeeeeen!!!!!! Idag är det tisdag den 28/10. Idag gick vi upp, det första vi gjorde var att äta frukost. Det var varm frukost igen. Sen åkte vi till Shanghai med våran buss det tog 2 timmar och 30 min. Äntligen åt vi inte kina mat till lunch, vi åt på Pizza Hut! Efter vi hade ätit åkte vi med tunnelbanan. Man behövde gå igenom en säkerhetskontroll för att kunna ta tåget. Det var trångt och varmt inne i tunnelbanan. Det var glasväggar mellan vagn och plattform så att inte folket skulle ramla ner på rälsen när tåget kommer. I tunneln så var det som bilder av fiskar på väggarna som lös upp som en film när man åkte förbi. Sen gick vi runt i staden det fanns en liten marknad som vi gick på. På marknaden var det några som köpte klockor. Johan vann prut-tävlingen, klockan kostade 380 yuan och Johan fick den för 130 yuan, alltså så sänkte han priset med 66%. Efter alla fynd på marknaden så fortsatte vi till Yu-Garden. Sen gick vi i typ 59 minuter för att hitta en resturang som vi skulle äta på. Vi åkte till den nuvarande högsta byggnaden i Shanghai men bredvid så höll dem på att bygga en mycket högre men det kommer bli klart 2016. När vi kom in i byggnaden så gick vi på toaletten. Där hade dom en vattendusch och lufttork för både fram och bak. Vi tog hissen upp till högsta våningen, hissen gick väldigt fort vi var på våning 100 på bara några minuter. Hissen gick så fort rätt uppåt att trycket gjorde så att vi fick lock för öronen. När vi stod högst upp i byggnaden såg man ut över hela Shanghai som lös med jättefina färger. Det var glasgolv på högsta våningen. På några delar av golvet var det som glasfönster så att vi såg ner på marken genom golvet. Vissa tyckte att det var lite obehagligt speciellt Kai hon ville absolut inte gå på det genomskinliga golvbitarna. Om vi gnuggade våra fötter mot golvet så kunde vi få fram statisk elektricitet om vi då petade på varandra eller på metallpelare så fick vi eller gav vi varandra stötar. Stötarna var så starka att när vi petade på någonting så kunde vi se stöten, den såg ut som en blixt. Vi blev hämtade av bussen vid byggnaden och åkte tillbaka till hotellet där vi nu sitter och skriver bloggen. Stora Johan sitter och spelar spel på sin iPad och är riktigt dålig på spelet för han förlorar bara. Made by Sebastian och Johan. Amanda gjorde lite ;)
ps
imorgon kommer det två fulbilder då vi måste sova så vi orkar imorgon.
ds

Hej
Som ni märker har vi svårt att styra bilderna, alltså hur de kommer upp på bloggen, vi tänker att detta justerar vi i efterhand och lägger då på bildtext Här finns bilder med från när barnen håller sin presentation. /Fia

Här kommer dagens sista bilder :)

Kategori: Allmänt

Och så några bilder till .......

Några bilder till från idag

Bilder från idag

Kategori: Allmänt

Här kommer lite bilder från oss.

27e och problem med bilder

Hej
Vi har svårt att ladda upp bilder, kanske fastnar våra fulbilder i censuren ;)
Jag har skickat bilderna via mail till Sevrige till en hjälpare som jag hoppas hjälper oss lägga upp bilderna idag.
/Fia

bilder 27e

Hej Vi försöker få upp lite bilder till er. /Fia

27e och Muffe

Heej, Vera och Erica här.

Idag efter frukosten åkte vi till skolan Tian Jia Bing Middle School. Vi kan säga en sak; Vi saknar den svenska frukosten och den kalla drickan! Här dricker man varm saft till frukost och nudlar. Hur som helst fick vi hälsa på den här skolan och se hur deras lektioner såg ut.

Vi fick ett varmt välkomnande av både elever och lärare. Det första vi la märke till var deras skoluniformer. De såg inte alls ut som vi trott, mycket slappare och tjejerna behövde inte ha kjol. Lektionerna var inte alls lika strikta heller. Barnen kunde skratta rakt ut och lärarna verkade jättesnälla, däremot hade barnen en sjukt stor respekt för läraren. Varje gång efter ett grupparbete när läraren ställde sig längst fram i klassrummet tog det en sekund sen var det knäpptyst i rummet. I varje klass går det runt 60 elever. Deras roligaste lektion av kinesiska, engelska eller matte var engelska. Läraren hade en mikrofon med en högtalare så att alla skulle kunna höra henne och även vi fick vara med och göra dialoger med eleverna.

Efter att vi ätit lunch på skolan åkte vi till ett museum och två fabriker. Ena fabriken handlade om naturläkemedel och vi fick se massa olika slags svampar. Den andra fabriken tillverkade komponenter till b la flygplan.

Sedan åkte vi och åt middag ,vilket tog en aning längre tid än förväntat. Johan skulle nämligen ha föreläsning och vi blev försenade, men efter lite tekniska katastrofer gick föreläsningen mycket bra. Vi var väldigt trötta efter det, men eftersom att Fia och Johan hade lovat oss MUFFE (”Mycket Utvecklande Fika För Elever”, cred till Gilda för det) och handlat snacks så möttes alla i Kais rum och åt, skrattade och röstade på ”dagens ful-kort” tills klockan blev 23:45. Nu ska vi sova för att sedan gå upp tidigt imorgon igen och åka till Shanghai!

Bilder kommer :)

27 och Muffe

Kategori: Allmänt

Heej, Vera och Erica här.

sista för idag

hej
Sista för idag, vi lovar.
Barnen är väldigt populära och har egna fan clubs... Mycket frågor om flickvänner/pojkvänner/ facebook och telefonnummer..
Jag, Johan och Kai är lite förvånade att de inte skriver om det ;) Men det ger oss alla många skratt tillsammans när vi är själva.
/Fia

lite mer

lite mera bilder.

/F

mera

mera bilder

forts på gilda o amandas

Hej allihopa!

Kategori: Allmänt

Amanda och Gilda här, vi är lagom jetlagade men vi överlever.

Idag är det den 26/10 och kl är just nu 22:55.

Ja idag har som alla andra dagar varit fulla av aktiviteter. Det första vi gjorde var att äta frukost vilket var…….. annorlunda. Frukosten här i Kina är vanligtvis varm, alltså olika damplings maneter alltså tentaklerna och varm dricka. När vi skriver varm dricka menar vi varm dricka. Dem kokar nästan allt dem dricker och om det inte är kokat så är det ljummet. Så vi suktar kall mjölk eller bara vatten skulle funka bra, men iallafall efter frukosten träffade vi våra kinesiska elever vi skulle spendera de traditionella kinesiska aktiviteterna med.  Vi träffade många nya vänner som vi färgade näsdukar och klippte kinesiska traditionella papperskonst med. Efter att vi kokat oss själva i värmen som var ca 28°C åkte vi buss till lunchen vilket va ännu en gång en varierad lunch av traditionell kinesiska mat.

När vi ätit tog bussen oss till hotellet, vi bara bytte om till fotbollsmatchen och gick sedan dit.

Som ni ser på bilderna var den här aktiviteten stor i Nantong. vi mötte Nantongs champion lag i åldersgruppen 12-13 och det var …….annorlunda.

Dem var ett bra lag men mellan oss kan vi säga at dem spelade lite fult, men det var endast 1 poäng ifrån att vi vann så vi ska vara nöjda.

Amanda och Erica va inte med men dem hejade glatt och socialiserade med alla kineser som va ovh tittade på. Dessutom fick amanda och Fia vara med i en intervju för kinesisk internationell tv, spännande men …annorlunda.

Vi fick ungefär en timme på oss att byta om duscha m.m. Vi åt middag med eleverna från Nantong och sedan gick vi på sightseeing. allt var mycket vackert men det var lite …..annorlunda att se vattnet och luften som är så tjock och fylld med avgaser man blir van men det var jobbigt dem första dagen.

Vi kom hem och nu sitter vilket här och skriver just i detta nuet och ja vi lever det är ingen panik. mamma pappa oliwia/amanda och ja mamma, pappa/gilda.

så ja nu har ni sett massa bilder med jetlagen säger vi godnatt och vi ses om typish tiodagar.

ching chong långkalsong!

P.S Roligt det här med kina när Fia och Johan blir nästan inlåsta i ett varuhus. Men som tur va så är dem här och vi skrattar högt åt det.(kanske lite för högt)

Vi har startat en tävling med att ta fula bilder på varandra. Vi startat tävlingen med en ful bild tagen av Gilda på Fia och Anton i tankarnasvärd. (kanske jetlegen har förstört deras hjärnor)

24 och 25 /10

Kategori: Allmänt

Det var en lugn flygresa till Finland där vi skulle stanna i 7 timmar. Efter ett tag så blev vi uttråkade och började köra kurragömma/kortspel. Det första spännande hände när Daniel skulle köpa en dryck i en av maskinerna, när han la in 2,5 euro så började det regna pengar ur maskinen. Vi samlade ihop alla pengar i en kopp och sa till vakten.

Efter en lång väntan så var vi på planet till Kina, många hade svårt att somna så dom flesta kollade på film en lång stund men många fick ändå en gnutta sömn.

//Marcus

När planet hade landat gick vi ut från planet och det första vi märkte var att luften inte var den renaste och vi kände att det blev lite jobbigare att andas än det är i Sverige men efter ett tag så blev vi vana vid det. Vi tog våra väskor och gick ut ur flygplatsen för att vänta in vår buss och när den orangea bussen kom gick vi in och vi påbörjade vår 1,5 timmar långa färd mot Nantong och det gick så snabbt för att det var en helgdag och det var inte så mycket trafik. När vi var framme i Nantong gick vi till en kinesisk restaurang och vi åt massor med olika maträtter som kom rullade på band. Vi testade en massa olika maträtter som vi aldrig hade ätit förut och det var några goda och några mindre goda matrtätter. Efter det checkade vi in i hotellet och bytte om lite snabbt för att sedan besöka ett buddhatempel. Efter besöket på buddhatemplet så gick vi tillbaka till hotellet för att vila och träna inför vår uppvisning. Plötsligt var klockan 5 och vi skulle åka till en restaurang för att äta middag på ett fint hotell och där fick jag äta den bästa nudelsoppan jag någonsin har ätit. När vi hade ätit åkte vi till en skola och hade en uppvisning för vissa vuxna och vissa elever och det gick bra. Nu har vi åkt tillbaka till hotellet och ska sova.

// Ali

Arlanda

Nu är vi på G.
Snart åker vi till helsingfors för att sedan ta oss till Shanghai

Tröjor

Hej
Nu har vi fått nya snygga tröjor att åka i imorgon.
Vi är laddade :)
/Fia, Johan och Kai

Ny grupp som åker till Kina

Kategori: Allmänt

Snart är det dax för en ny grupp med elever att åka till Kina. Just nu förbereder vi oss med tal, bilder och sånger.
Vi  ser alla framemot resan