wensand.blogg.se

Här kommer du som läsare kunna följa Sandbergskaskolans utbytesprojekt med Wanlan High School i Hangzhou, Kina.

4/12

Kategori: Allmänt

nu är vi i Shanghai och ska nu gå på planet.
syns snart 😃

3/11

Kategori: Allmänt

Hejhej alla svennar! Erica och Vera här.
Dagen började med en flaggcermoni kl 7:20 på morgonen där alla elever på skolan medverkade. Vi fick stå uppe på en slags scen, på läktaren, där vi kunde se ut över alla och där alla kunde se oss.

En elev höll ett tal inför hela skolan och oss. Varje vecka väljs en elev ut som jobbar tillsammans med läraren under denna vecka och skriver ett tal. Det är en ärofylld uppgift att få göra det här. Talet var på kinesiska såklart, men vi fick reda på att det handlade om en känd författare och att man inte ska ge upp sina drömmar. Rektorn berättade också för alla elever vad vi svenskar gjort för aktiviteter och att de ska komma och hälsa på oss på Sandbergska nästa år, 2015. Fia höll också ett litet tacktal där hon sa att vi uppskattat deras planering och aktiviteter för oss, att vi ser fram emot att de ska komma och hälsa på oss och även att vi skulle vilja utöka vårt samarbete med dem.

Efter en snabb frukost åkte vi till West Lake, en vacker sjö, där vi åkte ut med båt till en ö. Vi klappade på papegojor, åt popcorn och glass och såg på coola träd. När vi sedan tog båten därifrån åkte vi buss till en marknadsgata där vi åt ännu mer glass, köpte lite småsaker och hade det mysigt. Det mest uppskattade var nog den billiga glassen på McDonald’s och den goda Oreoglassen på DQ (Dairy Queen). Efter en kinesisk lunch åkte vi tillbaka till skolan för att äta middag då kom även rektorn förbi och hälsade hejdå.

Sen slank vi in i vår älskade buss (aka vårt andra hem) där vi spenderade tre timmar sjungandes och sovandes. Nu är vi äntligen framme i Shanghai där vi (Vera och Erica) har fått en himla stor dubbelsäng och en vanlig säng som vi satte ihop till den största sängen någon någonsin skådat, där vi ska sova gott i 7,5 timmar. Vi är taggade för att åka till flygplatsen klockan 7 imorgon, hem mot Sverige.

2/11 Bilder

Bild 2/11

Veckans fulbild ;)

2/11

Kategori: Allmänt

Hej, Gilda och Samuel här!

Idag har vi äntligen återförenats med alla i gruppen efter c a en och en halv dag med värdfamiljerna.

När vi återförenades hälsades vi glatt av alla, genom att vi skrämde varandra. Alltså alla som redan var här gömde sig och skrämde den som kom in i byggnaden. Vi hade knappt en halv timme på oss att vila och prata igenom vad vi gjort tills en buss hämtade oss för att åka till olika museer.

Vi besökte olika museer som handlade om, och var fyllda med olika betydande saker för Kina, som till exempel solfjädern och de olika speciella paraplyerna som Kina har, sådana som man kan se i Disneyfilmen Mulan om någon har sett den. Iallafall vi gick runt i alla museer och såg och lärde oss ett antal saker om Kina.

Kina har nog en av de största historierna och den är intressant också. Till exempel hur tecknen kom till. I början var det bara ritningar som konturerade olika föremål och sedan har de utvecklats till de tecken vi har nu.

Vi fick gå runt i typ en souvenirbutik och handla lite. Själv (Gilda) köpte jag två stycken solfjädrar som nog kommer imponera i Sverige, eller? (gäll röst)

Vi kom hem efter dom två olika museerna och åt middag och hörde den klassiska musiken som spelas om och om igen i hela skolan efter varje rast eller när det är dags att göra något (oo, aaa, woaw). Jag vet, coolt, men vi skulle nog bli mentalt störda om vi stannade kvar här.

Mamma, Pappa och Vicky  ”I am alive”, bara en aning omskakad/Samuerle !

Mamma, Pappa ”jag mår bra och kommer hem snart vet att ni saknar mig mycket men nu vet ni iallafall hur mycket jag är värd!!!

Nu går alla här crazy för gurkchipsen som Fia och Johan har köpt. Men inte lika glad var Johan när han smakade dem. Ni borde ha sett hans min, värd tusen gurkchips!

Men iallafall nu har vi muffe (mycket utvecklad fika för elever) och alla proppar i oss massa chips och nån konstig jordgubbskaka. Kan säga att vi saknar snacksen i Sverige lite ovant med gurksmakande chips.

Iallafall nu lämnar vi er med en stor saknad för oss men var lugna vi kommer ju hem snart. Vet inte hur mycket vi kommer tycka det är kul, men vi får se, eller?

Godnatt och hoppas ni har det bra i kalla lilla Sverige!

Här nedan följer elevernas egna första sammanfattningar av sina dagar med värdfamiljerna:

Erica

Hejhej, Erica här!

På fredagen kom Tamy (min kines) och hennes mamma och hämtade mig på skolan, och vi tog bilen hem. Jag var lite nervös innan eftersom jag knappt kände henne och så, men det var okej. Hon bor med sin mamma och pappa i en liten lägenhet ca 20 min från skolan. Jag fick ett litet rum med en extremt hård säng med en centimeters tjock madrass, så inte den skönaste nattens sömn. Mamman var snäll och kunde engelska, pappan däremot kunde ingenting och han skrattade åt allt jag sa till honom. Tamy var jättebra på engelska men hon pratade jättetyst så jag sa "Sorry?" hela tiden. Jag pratade nästan mer med mamman än med Tamy haha. De sa också att jag pratade jättebra engelska och de gillade mitt uttal och accent *stolt*.

Efter en stunds "rest", som de sa hela tiden, åt vi kinesisk middag (1.5/5 stjärnor får den av mig). Sen gick vi också till PizzaHut och åt lite där, sen gick vi till bion och såg "The Maze Runner". Biobiljetten kostade ca 50 kr (whaat?) och det var engelsktalande film med kinesiska subtitles, jag tyckte den var bra och Tamy tyckte den var lite läskig haha.

De frågade också efter filmen om jag ville äta mer på McDonalds men jag sa att jag var mätt. Hela tiden frågade de om jag ville ha mer mat och om jag ville ha mer mandariner och apelsiner. När jag sa att jag skulle duscha skulle mamman också berätta i detalj hur duschen funkade, hur fläkten funkade, vad som var schampo osv, och om jag hade handduk och tandborste och 38974 andra saker.

Nästa dag åt jag frukost, själv, som bestod av tårta, mjölk och apelsin (5/5). Vi åkte till The National Wetlands Museum of China och promenerade runt lite, såg en 4D film. Sen kom Vera och hennes kines och vi fikade på Starbucks, direkt efter åt vi middag på ett café, kineserna ville också äta pizza efter men vi åkte hem istället. Medan Tamy hade en mattelektion klockan 6 på en lördag i tre timmar, kollade jag på film i mitt rum. Det var svårt att hitta filmer som inte var dubbade på kinesiska haha.

Jag hade trott att det skulle vara läskigt att prata med kineserna först, men det var inte så svårt. Lärde mig också lite mer kinesiska av mamman!

Nästa dag, söndagen, åt vi kinesisk frukost (nudlar och dumplings) (2/5 stjärnor), jag gav mina svenska presenter, som var "very pretty" enligt dem. Vi åkte och mötte Vera och hennes kineskompis på McDonalds och åt 32 ton mat där (en meny kostade runt 15-25 kr!).

Sen åkte vi äntligen tillbaka till skolan, till gruppen som jag saknat, och till Johan, Fia och Kai som saknat oss.

Tack och hej!

Sebastian

Hej allihopa

Hej idag är det 31/10 - 2/11
Nu ska jag berätta om när jag bodde hos min värdfamilj. Jag blev hämtad i en ganska fin bil. Jag var ganska nervös när vi satt i bilen. Men det var bättre när jag kom fram. När jag var framme hos värdfamiljen skulle vi äta någonting, det var inte gott. Sen gick vi till west lake. Det var en fin plats med vattenshow och ett berg som kallades Diamond mountains. Dagen efter åt vi frukost det vart dumplingsoppa, det var inte heller gott. Sen skulle min kines gå på extramatten in två och en halv timme det tyckte jag var jättetråkigt för att jag satt bara där och förstod ingenting. Sen gick vi till KFC och åt lunch det var gott. Sen vilade vi i tre timmar. Efter det skulle vi gå i bergen, kinesens pappa var historia lärare och berättade jättemycket om gamla byggnader och platser, det var ganska intressant. Sen åt vi på en restaurang det var gott men det var jobbigt att äta fisken eftersom att dom inte hade rensat fisken, så det var jättemycket ben. Sen skulle vi gå hem och sova. Nästa morgon hade dom gjort en annan frukost som jag gillade. Sen gick vi till ett berg igen det var inte så kul. Efter det skulle vi äta lunch då åt vi pizza, sen frågade dom ifall jag var mätt då sa jag nej sen beställde dom in en glass till mig. Efter det gav dom mig två påsar med chips och 4 stycken burkar med Cola sen låg det lite bananer där också. När vi kom tillbaka till deras hus så gav jag dom presenterna dom vart jätteglada och han hade ingen aning om vad innebandy var. Sen var det dags att åka tillbaka till skolan. Det hade varit väldigt tyst och jag saknade kompisarna.
//Sebastian

Amanda

Värdfamiljen, 31/10-2/11

Hej allihopa! Amanda här.
När vi stod och väntade på att bli upphämtade av värdfamiljen så var det väldigt nervöst. Men när jag väl satt mig i bilen med pappan och min penpal så kändes det lite bättre. Vi kom fram till ett kvarter med bara höghus och i ett av dom höghusen fanns deras lägenhet. Lägenheten var väldigt fin, jag fick ett eget rum. Innan vi åt middag så åkte vi till ett supermarket det var ganska likt ICA. Där fick jag peka ut lite maträtter jag tycker om. Vi kom hem, åt middag sen var klockan ganska mycket så det var dags att lägga sig.
Direkt efter frukosten på lördagsmorgonen så blev jag och min penpal Shirley upphämtade av hennes kompis Angel. Som har en egen chaufför som första skjutsade oss till West Lake där vi åkte en liten båt, åt något kinesiskt godis som inte var speciellt gott. Efter det skjutsade chauffören oss till ett shopping mall där vi åt lunch, shoppade lite och sedan åkte vi skridskor.
När vi kom tillbaka hem till Shirleys föräldrar åt vi middag. Som var anka och inte heller speciellt gott. Efter det fick jag lära mig att göra dumplings. Det var kul att lära sig att göra en kinesiskmaträtt. Angel blev hämtad efter  att vi gjort dumplings. Jag var trött så jag gick och la mig.
När jag vaknade på söndagsmorgonen så fick jag några av dom dumplingsen vi gjort kvällen innan till frukost. Efter det så bakade vi kakor, dom smakade helt okej men mest smör, ägg och socker. Till lunch åt vi på McDonald's och det var riktigt gott för jag hade längtat efter en vanlig hamburgare. Efter lunchen så åkte vi tillbaka till skolan. Det var skönt att komma tillbaka till skolan och alla dom andra för att det hade varit väldigt tomt utan dom. Jag hade för första gången saknat Fia och Johan på riktigt.

Anton

Tjena! På fredagen så ställde oss i entrén och väntade på våra kineser, det kändes väldigt spännande men ändå jobbigt att lämna dom 10 andra för vi alla har varit så nära, men iallafall så kom min kines först och hämtade mig och jag trodde vi skulle åka hem till han för att man såg alla andra stå och vänta på sina föräldrar och alla mina kompisar åkte hem till sin kines men vi gick till hans musik lektion som var i 4,5 timmar dom övar till en konsert i Turkiet nästa år, men efter de hade jag världens huvudverk eftersom musik va så hög. Sen kom vi hem och jag va så spänd på att se hans lägenhet, när vi var framme efter 40 minuter så var det inte alls som jag hade tänkt mig det var en 2a dom bodde i. Nån timme efter jag hade kommit hem till dom skulle jag gå och lägga mig och det va med fullaste allvar en trä planka jag sov på. På lördagen så va det frukost sen direkt iväg till ett berg med min kines, Danne och hans kines, vi gick upp till toppen och där var en fantastiskt utsikt, efter de åt vi lunch med båda familjerna sen gick vi till en marknad. Senare på kvällen vart det middag och jag och Daniel råkade tacka nej till pizza hut, vi missförstod dom... Efter middagen skulle vi åka båt men efter 2 timmars väntan så kom ingen båt och vi åkte hem och då blev det present byte sen läggdags. På söndag åkte vi till samma ställe för att åka båt och då kom båten men då va det bara jag och min kines (Frank) då åkte vi och shoppa sen blev det pizza hut. Men jag måste ändå säga att Frank är en helt underbar person och kanske en av dom snällaste och omtänksammaste jag träffat, mycket cred till honom ❤️

Daniel

Tja!

Daniel här!

Mina tre dagar har varit jätte roliga. Det började med att dom hämtade upp mig klockan 4 i aulan. Det ska bli kul att få se ett kinesiskt hem för en gångs skull. Sedan så åkte vi hem till dom, det skulle ta 40 minuter men det var kö så det tog 75 minuter. När vi kommer fram så står hans mamma där. Vi plockar upp henne och sedan åker vi till en resturang. Det var kina mat. Jag tyckte att maten var jätte god, med det coolaste var att det var en kock framför oss som stekte all mat till oss. Vi åkte hem och sedan så gick jag och la mig för  jag var jätte trött. På lördagen så börjar dagen med en god frukost. Det var korv, ägg crossianter och äntligen kall mjölk. Vi åkte till West lake, en känd sjö i Hangzou. Vi mötte upp Anton och hans kinesiska vän. Vi skulle upp på ett berg. När vi kom upp så tog vi lite bilder sen gick vi ner. När vi kom ner så åkte vi och åt lunch tillsammans. Det blev kina mat. När vi hade ätit så gick vi längs med West lake till en känd marknad. Efter det så åkte vi till en buffé. Sedan så gick vi längs med en känd flod som heter Yangzi. Floden är ungefär 3000km lång. Vi skulle åka båt tillbaka men båten kom aldrig. Så vi åkte bil hem Och sedan så gick jag och la mig. På söndagen så åt vi frukost på resturang. Vi åt dumplings och mackor. Sedan så åkte vi till Michels matte lektion. Michel tar extra lektioner i matte på helgerna. Efter det så gick vi till Pizza hut. Efter det så åkte vi tillbaka till skolan. Det var skönt att kunna prata svenska igen.

Vera

morsan kom och hämtade upp mig. hon gav mig jättefina blommor som luktade jättegott. sedan åkte vi i deras vita Audi bort från skolan till hennes morsas jobb där jag fick lite presenter. efter det åkte vi i ca 20 minuter till deras lägenhet och första intrycket av området var inte så bra. husen såg gamla och rostiga ut, men inuti var det verkligen jättefint! tankarna gick från "jag förstår varför dom stannar i skolan under helgen" till "jag förstår varför just hon iallafall åker hem under helgen". dom frågade vad jag ville äta: "traditional Chinese food or pizza?" jag sa pizza.

vi gick mot pizza hut men när vi kom fram var stället bort. helt borta. stället var utrivet ur väggen haha. jag tyckte det var synd tills jag såg att KFC låg på andra sidan vägen så jag undrade om vi kunde gå dit, det kunde vi.

efter den supergoda (och superbilliga) middagen gick vi och shoppade både mat och smink. dom betalade allt åt mig. vi köpte himla mycket mat, min enda tanke: "jag ska sova här i 2 nätter, inte i 2 månader".

på kvällen gav jag dom presenter vilket uppskattades jättemycket. sedan fick jag duscha i deras supermysiga dusch med värmelampor som man kunde ha på om man frös. jag sov direkt efter det och jag fick reda på att rummet jag sov i var hennes föräldrar. föräldrarna hade alltså gett mig deras rum och själva sovit i ett gästrum haha!

frukosten var himla grym. våfflor vi hade köpt dagen innan och MJÖLK. jag hade tjatat om mjölk jättemycket så det fixade dom till mig. fick även vattenmelon, bröd och ägg, allt detta hade vi köpt dagen innan.

efter frukost fick jag vila medan hon pluggade, sedan åkte vi till ett ställe där lite allt möjligt fanns. shopping, restauranger, bio, museum osv. vi bestämde oss för att se på bio: The Maze Runner. något jag alltid lägger märke till extra mycket är priserna. en biobiljett kostade 45 yuan för en film som är rätt ny och väldigt populär. popcorn kostade 18 yuan.

filmen var bra, lite överhypad kan jag tycka. anyways så mötte vi upp Erica och hennes kines på ett museum. därefter drack vi starbucks och sedan middag direkt efter det.

när vi var hemma igen fick jag vila då jag var himla trött, sedan kom morsan och min kines med mjölk och våfflor som jag fick äta på sängen, mysigt och gott var det. dom har himla bra minne när det gäller saker om en själv, såsom att jag gillar pizza och mjölk.

frukosten dagen därpå bestod av bröd med ägg på, vattenmelon, grapefrukt, mandariner på burk och.. ja juste MJÖLK :) !

min kines pluggade hela morgonen så jag passade på att lära känna föräldrarna lite. vi kollade på bilder från deras USA-resa (vilket var väldigt intressant då dom hade varit på samma ställen som jag hade; Miami och key west) och eftersom pappan (och mamman) var fysiklärare så lärde han mig lite om hur Gallieo Galliei tänkte, det var roligt och se.

när jag hade packat klart åkte vi till Donken och mötte upp Erica och hennes kines igen. återigen god och sjukt himla billig mat. en meny med en mellandricka, en kycklingburgare (ingen liten sketen cheeseburgare utan en halvt riktig kycklingburgare) och en mellan pommes kostade 15 yuan!!

återigen på skolan samlades gruppen som man saknat himla mycket under dessa två dagar, men min weekend har varit superkul och väldigt spännande :)

Gilda

Hej

Gilda här !
På fredagen blev vi hämtade av våra familjer och såklart var det lite nervöst och jag sökte alltid efter en familj som såg snäll och trevlig ut.  Rwktorn stog och tog kort hela tiden.När min kines( alltså tjejen som var min värd). Zhou yilan hämtade mig med en röd Honda och hennes mamma var riktigt finklädd i typ värsta kjol och kavajen.  Det tog ungefär 20 min att åka hem Med lite trafik. Huset var inte så vackert och när man kom in luktade det fukt och mögel .  Men vi bodde på 4 våningen och det se en lägenhet på 4 rum plus badrum, vardagsrum, kök och typ Matrum alltså där man satt ochåt.

Jag fick ett jätte mysigt rum med ett jätte stort fönster och nedanför lägenheten fanns det typ en affär som spelade pop musik. Så på kvällen vid typ 8 satt jag vid mitt fönster och drack ett ganska beskt grön te medans jag hörde att dem spelade Bruno mars treasure. Så jag satt och diggade  musik. Men innan det så gick jg och min kines genom hangzhou till ett centrum som hette intime där längst bort på andra våning. Fanns en jätte stor usel k man kunde åka skridskor på. Så vi åkte skridskor utan hjälm( sorry mamma)
 Vi åt middag på en Resturang som var känd för sin rostade bejing anka.den var väldigt god och man åt den med ett bröd typ som en tacos.

Iallafall jag sov med en mage full med mat och massa grönte.

Dagen efter åkte vi till hennes moster och spelade pingis och sen åkte vi runt Westlake och sen åt middag
Sen kollade vi på en jätte bra film kallad Lucy och den var som tur va på engelska med kinesisk text.
Jag var jätte trött efter och efter tre timmars trafik var jag ännu tröttar. Så jag vilade och ja !
Jag drack  mer grön te. Sen åt jag jätte goda damplings med kött och ägg.
Frukosten dagen efter var väldigt god.  Det var liknande pannkakor med sirap och nåt typ friterat  bröd med en ris gröt fast det var mer ris med vatten. Jag fick bara pinnar att äta riset med men sen kollade jag hur dem åt och dem typ sörplade upp allt med turbo fart samtidigt som dem kastade upp riset med pinnarna.
Jag är ingen mästare men blev iallafall mätt.

Vi gick till en affär som hette keyroad och jag köpte massa antecknings böcker och lite presenter.
Det var jätte billigt och jag skulle lugnt klara av att bo här det är så billigt .
Det fanns olika märkes butiker som Armani och prada och det var mycket billigare än här( alltså där i Sverige.

Sen var det bara att äta lunch och åka till skolan
Jag träffade Samuel omvägen och vi blev mini skrämda av Fia Johan och typ halva gänget när vi kom upp.
Det var skönt och se alla igen eftersom det var svårt attt dela ned sig av allt man såg.
Dessutom fick jag veta art jag och
Sebastian alltså spåls bodde i samma byggnad som mig.

Iallafall jag har märkt eller hittat många liknelser i den  kinesiska familjen jag bodde hos.
Jag kände inte en så stor hemlängtan men bara lite eller? ( gäl röst)
 Men iallafall jag skulle nog klarat och bo där längre och kunna ställa mig in på hur dem är .
Det var bara lite jobbigt att man skulle behöva ha på sig tofflor var man än gick i huset och när jag glömde dem så sa dem
Where is your foot
Och jag pekade på min fot och dem sa no your foot
Och sen sprang mamman och hämtade tofflorna.
Så ja jag skulle kunna vänja mig men det skulle ta ett.
Allt var iallafall en roligt upplevelse

Ali

Hej! Ali här. Här kan du läsa om min tid när jag var hemma hos min penpal Hu Yang. Första dagen bestod av att jag blev riktigt nervös när jag väntade på min penpal. Men jag fick skärpa mig och sa sedan hej till hans föräldrar och hans farfar och farmor. Sedan åt vi mat som bestod av mycket skaldjur och jag noterade att de smaskade och sörplade som om deras liv hängde på det. Den dagen hände det inte så mycket mer. Nästa dag var däremot riktigt rolig då vi besökte många olika ställen i Hangzhou. Vi åkte till Jade Emperor Hill och det var en vacker plats med mycket träd och högst upp på berget så fanns det ett taoist tempel och det var riktigt fint. En hake med det hela var att vi inte gick upp utan vi åkte upp med bil vilket gjorde att jag förlorade den känslan man får när man är omringad av vackra och annorlunda träd som inte finns i Sverige. Den dagens höjdpunkt var helt klart nationalparken. Vi gick in i parken och Youngs föräldrar beställde en båttur genom kanalerna. Båtturen tog lång tid men det gjorde inget för att allting såg så vackert ut. Det var då jag fick den känslan som jag saknade på kullen. Efter det gick vi till en mycket fin restaurang med mycket god och stark mat och kl.18:20 så var det en föreställning med en man som ändrade ansikte hela tiden och det avslutades med att han sprutade eld. Jag fick en känsla av att ha åkt till gamla kina och sett på en mycket bra föreställning. När vi kom tillbaka var jag i Youngs rum och där spelade vi lite spel och pratade om olika saker. Efter det var så trött att jag bara hoppade in i sängen och sov. Nästa morgon vaknade jag och åt frukost. Det gick snabbt och efter det gick vi in i Youngs rum där vi pratade om Upplands Väsby och Hangzhou. Vi mätte även avståndet mellan hans hus och mitt. Tyvärr går tiden alltid snabbt när man har roligt och det dröjde inte länge före jag kom tillbaka till skolan.

Marcus

Marcus dagar hos familjen

När jag stod vid huvudingången till skolan med fjärilar i magen så kom min kinesiska kompis och hans mamma för att hämta upp mig. När jag kom hem till familjen så stod det två äldre personer vid dörren. Det visade sig vara min kompis mormor och morfar. Första kvällen (den kvällen jag kom dit) så hade jag inget att göra, jag åt middag och det var det. I början av dagen så åkte jag, min kinesiska kompis och hans mamma till kniv museet, vi åt lunch tillsammans på någon kinesisk restaurang som verkade vara lite snabbmats aktiv fast med kina mat. Efter det så behövde min kinesiska kompis åka till skolan och ha lektioner på en lördag! Så jag och hans mamma fortsatte att gå till alla olika museer. När vi hade varit på typ 10 olika museer så gick vi och kollade på bio, först så förstod jag ingenting när vi skulle bestämma film. Det visade sig vara ”Teenage Mutant Ninja Turtle”, jag blev väldigt glad när jag såg att det var i 3D och på engelska.

Vi kom hem och min kompis mamma var tvungen att hämta sin son för vi skulle äta middag tillsammans senare. Så jag blev lämnad själv med hans mormor och morfar… och dom kunde ingen engelska alls. Men det gick bra även om det var lite läskigt och jag visste knappt vad dom sa, det jag förstod var att dom frågade om jag ville ha ris eller nudlar. Menyn var lite speciell, man kryssade i vad man ville ha sedan hämtade servitrisen maten och la den på en platta så att alla kunde plocka av maten om kom. Vi kom hem och la oss.

Jag vaknade av att dörren stod och slog på grund av korsdraget. Vi gjorde inte så mycket förutom att vi bytte presenter. vi åkte tillbaka till skolan, han var snäll och följde mig upp och där blev vi bemötta av ett gäng elever och tre vuxna människor som stod bakom hörnet och skrämde oss, vilken bra sista intryck han fick av oss…

Johan

Bloogggggggeeeen

Tja tja bloggen!!!!!
Nu ska jag berätta om när jag var hos min penpal först blev jag hämtad och det var pirrigt när jag satt i bilen men det blev bättre när jag kom fram och dem hade en tre vånings villa. Först så åt vi middag och det var inte så gott. Efter det så gick vi och spelade basket och pingis och han var riktigt bra på dem sporterna. Dagen efter så åkte vi till West laken och det var kul och sen hade min kinesiska vän extra matte typ i fem timmar så jag och hans mamma åkte till en marknad. På kvällen så åt vi på en fyrstjärnig restaurang och det var gott. Dagen efter så var vi på museum och efter det så åt vi på en restaurang och där gjorde servitriserna många fel och det var kul. Sen fick vi skjuts till skolan.
/Johan

Samuel

Hej! Samuel här igen

I fredags så vart vi hämtade av våra penpals... Allt började med att vi stod och vänta i huvud entrén på att våra familjer skulle komma och hämta oss. Alla stod och hoppades nervöst på att man skulle få den familj som såg snällast ut, efter att familjen hade plockat upp mig och vi hade börjat åka så kändes det rätt bra. Bil resan tog ungefär 1timme med trafik. När vi hade kommit fram till höghuset och hade åkt hela vägen upp till högsta våningen så var vi hela vägen framme, dom låste upp dörren och vi gick in. En sak jag märkte efter att ha bort där i 2 dagar var att dom släpper alltid in Gästen först innanför dörren. Samma sak när vi skulle hoppa in i bilen varje gång vi skulle åka någonstans.
Men iallafall när vi in i huset så visade dom mig till mitt rum och jag fick packa upp mina saker också fick jag vila ett tag.  Efter ungefär 45minuters villande så kom Martin min nya compadre in och sa att "Dinner is ready". Efter middagen så tog dom mig till en plats som dom kallade "hand made Market" där kunde man hitta allt möjligt handgjort, allt från format glass med hjälp av värme till ägg konst som var mönster skurna. Så fort vi kom hem därifrån så gick vi alla och sov.

Dagen efter så hade jag en slags sovmorgon eftersom att Martin skulle ha 2 lektioner på morgonen, när jag gick upp ur sängen runt 10 tiden så gick jag ner och åt frukost tillsammans med Martins lillasyster. En sak jag märkte var att jag fick kött varje dag till frukost och lunch bara för att han hade fått reda på min favorit maträtt på engelska lektionen jag var med på dagen innan, det kändes faktiskt lite konstigt att äta kött till frukost och lunch i 2dagar. Så fort vi hade ätit klart så åkte jag och Martins pappa iväg till skolan för att hämta upp Martin, för att sedan fortsätta mot lunch buffén vi skulle äta på. Efter lunchen så åkte vi alla till west lake för att åka mini båt runt i sjön. Så fort vi kom hem så villade vi i ungefär 2 timmar för att sedan jag, Martin och hans Mamma skulle gå till pizza hut. Efter att vi hade gått från pizza hut så gick jag upp till rummet gjorde mig redo för att sova, jag skulle upp 5:50 dagen efter för att kolla på Martin och Pappan springa hangzhou marathon.
Dagen efter gick jag upp ur sängen vid 6 för att gå ner och äta frukost med dom andra. Efter det så gick vi alla till starten av maratonet och vinkade av Martin och hans pappa. Efter det så fick jag skjuts hem av någon privat chaffis tror jag.. Och sedan fick jag bara sitta o vänta på att dom andra skulle komma hem o bli klara. Martin och hans mamma kom hem först och pappan lite senare. Martin skulle springa 10km av loppet men hans pappa skulle springa hela så det tog lite längre tid , hela maratonet var 42km långt och de var över 50 000 som var med och sprang. Så fort alla kom hem så åt vi lunch och efter det fick jag säga adjö till alla innan jag åkte iväg med Martin tillbaka till skolan. När vi kom fram till skolan så sa vi hej då till varandra också gick vi åt olika håll.

Lite saker jag tänkt på när jag bodde borta nu i 2 dagar var att. Dom har till exempel inte samma bordsskick som hemma, här är det mer att man får sörpla och smaska hur som helst vid matbordet. Jag tror det kan vara nåt tecken på att man gillar maten och man visar att man tycker det är gott och är mättande på något vis.  Nånting annat jag märkt också som har varit likadant hos dom andra eleverna är att alla har tofflor på sig inomhus, hela tiden. Till exempel en gång när jag glömde och ta på mig tofflorna när jag skulle gå till rummet  , då kom Martin springandes efter mig med mina tofflor, som om det var det viktigaste av allt i huset.
Jag tycker det är en väldigt stor skillnad mellan Sverige o Kina när det gäller det jag just skrivit om.

Detta var mina 2 dagar hos värdfamiljerna.
Med vänlig hälsning, Samuel

2/11

Kategori: Allmänt

Nu har alla barnen kommit tillbaka bubblandes av erfarenheter och intryck. Jag och Johan står mest och ler som fån, glada över att de är så glada. Kai går omkring och förklarar vad alla deras fantastiska presenter är för något- de har fått sjukt fina saker från familjerna.
Ikväll kommer barnen blogga som vanligt.
/Fia, Johan och Kai.

1/11

Hej
ingen av oss vuxna  i korridoren blev uppätna av vampyrer eller gastar under natten eftersom det var tomt, kallt och ensamt utan barnen.
Vi vuxna fick bege oss upp i bergen till en stor damm som kallas : de tusen öarnas sjö. När dammen byggdes 1959 behövdes två stora städer akut evakueras, de boende fick inget med sig alls. Nu finns en välmående stad som sträcker sig  runt stranden och de verkar livnära sig på turism och fiske. Jag,Kai och Johan fick ta en båttur runt öarna ,de som förut varit bergstoppar, vi fick även en syrechock. Luften luktar vatten, mylla och växligheter istället för avgaser.
Alla öar hade namn efter organismer, de planterade in t ex ormar på en ö-ormön, leoparder-leopardön osv.
Wish you were here kids.
Wenlan har ordnat ett fantastiskt hotell till oss, på 28 våningen sitter vi och tittar ut över sjön. Det vi ser förutom sjön är staden som är upplyst som ett klassiskt julfirande i USA såhär på kvällen.