wensand.blogg.se

Här kommer du som läsare kunna följa Sandbergskaskolans utbytesprojekt med Wanlan High School i Hangzhou, Kina.

20/10

Kategori: Allmänt

Hejhej!

Julia Ax och Ebba här. Igår skrev vi ingenting eftersom att vi bara åkte buss till Nantong, det tog 5 timmar.

Dagen började med att vi åkte till en skola eftersom att vi skulle skriva ett kontrakt om att våra skolor ska vara vänskolor. Vi elever satt bara stilla och log och blev fotade medan de pratade om hur glada de var att vi skulle bli vänskolor. Det var väldigt jobbigt att sitta där men det varade inte så länge så det var bra.

Vi var också på en av deras musiklektioner, det såg väldigt annorlunda ut än vad det gör på våra lektioner eftersom att de var så många elever i rummet. De hade inte heller några instrument utan läraren hade en presentation och ibland fick de sjunga någon låt.

Några av eleverna gjorde uppträdanden eftersom att vi var där, vissa spelade på instrument som verkade vara väldigt komplicerade och någon annan dansade.

De hade även någon slags solfjäder med en massa extra tyg på som de gjorde coola rörelser med, vi försökte också göra några av de coola rörelserna men det gick inte så bra.

Brickan som vi åt lunch på påminde Ebba om sådana brickor som man har i fängelset, (men maten var inte fängelsemat).

Sedan tackade vi för oss och lämnade skolan för att åka vidare till ett museum. När vi väntade på att museet skulle öppna gick vi omkring i staden och letade efter saker att köpa, tyvärr hade inte någon av oss två pengar med oss så det var tråkigt. De berättade om en övermänsklig människa som var som en Gud i Nantong, han hade gjort ALLT (till exempel hade han startat 300 skolor, många olika ålderdomshem, förskolor, 200 jordbruk och många många andra saker). Vi förstår inte hur detta är möjligt men vi får väl anta att guiden talade sanning.

Vi åkte till en fabrik där vi såg hur man gjorde garn, vi såg hur det gick från att vara typ bomull till tunn tråd. Det var väldigt varmt där inne men ändå roligt att se hur allt gick till.

Sedan var vi på det tråkigaste stället på hela dagen, när vi gick ut från bussen spöregnande det, det var kallt och ingen av oss hade någon energi kvar. Vi fick ett varsitt paraply och sedan började vi gå omkring där fabriken hade varit innan den flyttade till det stället vi var på.

Men ingen av oss förstod riktigt vad vi gjorde där och eftersom att det var så kallt och regnigt så gick vi på bussen bara några minuter efter att vi hade gått av och åkte vidare.

Vi åt middag (och Victor slog nästan sitt eget rekord på att vara tyst, vilket gjorde middagen till den tystaste hittills…), åkte tillbaka till hotellet för att klä ner oss eftersom att vi hade haft obekvämt fina kläder hela dagen. Senare gick vi ut och kollade runt i staden, vi köpte massor med godis så ni där hemma får hoppas att vi sparar något som ni senare får smaka.

Under tiden vi har skrivit den här texten så har fler och fler personer kommit in i vårt rum och invaderat våra sängar så nu ska vi gå och chilla med gänget.

Hoppas ni saknar oss för snart kommer vi hem, ha det bra!