wensand.blogg.se

Här kommer du som läsare kunna följa Sandbergskaskolans utbytesprojekt med Wanlan High School i Hangzhou, Kina.

21/10

Kategori: Allmänt

Hej, dagen började med att Viktor och Erik försov sig till frukosten så Fia fick väcka dem. Nu har alla förutom Bella & Thea försovit sig, får se om de klarar sig.
Idag har vi i all fall varit på olika besök. Vi började med att åka buss i 1,5 h till development Zone där de hade gjort en liten modell av hur en Stad ska se ut i framtiden. De vill att det ska bli "framtidens stad", alltså väldigt modern och fungerande men ändå miljövänlig.Det var väldigt speciellt att se tycker vi. Sedan besökte vi även ett universitet där vi gick runt och kollade i klassrum, hur det såg ut osv. Vi åt även där och det var typ bara massa fiskrätter så maten var inte så populär bland oss..
efter det åkte vi iväg till ett vindkraftverk där vi först fick gå in i en byggnad och se hur allting fungerade (väldigt mycket datorer osv), sen fick vi även ta en väldigt kort promenad ut med skyddshjälmar. Man fick typ inte gå nära någonting alls för att det kunde skickas ström genom luften för att spänningen var så hög. Efter det fick vi åka ut till ett vindkraftverk och guiden berättade lite om det, vi fick även gå upp och titta in i men vi fick inte gå in. Efter det tog vi bussen tillbaka mot nantong och på vägen skedde ett akut toabesök och toaletten var den värsta vi sett. Vi fick gå upp flera våningar i ett sunkigt hus och toan var ett hål i golvet, men bajs i och det såg ut som en spilta. Dörren vad liksom ungefär en meter hög och sen var det öppet ovanför.Jaja det fick en i alla fall att uppskatta Sveriges toaletter.

När vi kom tillbaka till nantong åkte vi direkt till ett köpcenter och fick 1,5 h på att shoppa. De flesta hittade någonting de ville ha och shoppingen var nog väldigt uppskattad,i alla fall från våran sida.

Vi åkte sedan tillbaka till hotellet och beställde pizza och det är vi väldigt tacksamma för. Det var nog den godaste maten vi ätit här och kinamaten blir ju lite tjatig efter ett tag då vi (Ida & Julia B) oftast bara äter nudlar/ris/potatis och lite grönsaker på det. Nu under kvällen har vi tränat på våra presentationer vi ska göra imorgon & många av oss har samlats i Idas rum och tränat. Dock kommer man väldigt lätt in på andra samtalsämnen men lite fick vi faktiskt gjort. Nu ska vi gå och sova så godnatt bloggen, ses snart.