wensand.blogg.se

Här kommer du som läsare kunna följa Sandbergskaskolans utbytesprojekt med Wanlan High School i Hangzhou, Kina.

Torsdag

Kategori: Allmänt

hej, det är Ida och Isolde som skriver.

På morgonen så träffades vi på flygplatsen kl 07:00. När vi hade sagt hej då till alla föräldrar så checkade vi in och gick runt i tax-freen. Sedan så åkte vi till Helsinki. När vi kom till Helsinki så gick vi och åt på O’learys. Efter maten så gick vi och tittade vi på affärerna som fanns där. Efter ett tag så gick vi till vår gate för att sedan sitta och vänta på planet i 4 h på en rad med obekväma stolar. Medan vi väntade på planet satt vi och spelade kort, pratade och läste. När vi skulle gå på planet blev Isolde stoppad för att på hennes biljett stod efternamnet fel och då fick vi alla vänta på oss (Fia och Isolde) … Det var ju lite (eller faktiskt jätte) jobbig och de klev på sist av alla på på planet eftersom finnair kunde skriva ut en ny biljett så att hon kunde åka med. Men alla kom med :)

Platserna var väldigt utspridda så några fick bättre platser långt fram medan vissa de andra fick sitta nästan längst bak, där dessutom den ena toan var avstängd. De där fram retades gärna lite med de där bak (Men vi ska hämnas! Moahahaha//JW och FB)

Efter 8 h med flyg var vi framme i Shanghai. När vi kom till den första säkerhetskontrollen så var det dags igen: en ganska arg tant pekade och ville att vi (Isolde och Ida) skulle komma bakom en disk så att de kunde ta tempen på oss. Igen så väntade de andra och undrade vad som hände. Sedan träffade vi en guide som skulle hjälpa oss att hitta till bussen som skulle ta oss till hotellet. Men hon var lite osäker så det tog oss ”bara” typ 45 minuter att ens hitta bussen.

Shanghai såg lite annorlunda ut än man tänkte, många små hus innan vi kom fram till själva staden. När vi kom till hotellet fick vi våra rum och nästan alla rum var på olika våningar men jag (Ida) fick bo på samma våning som Julia och Isolde.

Vi fick en timme på oss att duscha och göra oss iordning innan vi skulle äta lunch på en resturang. På restaurangen fick vi gå till ett litet rum där det stod ett runt bord och där fick vi sitta, sedan kom servitriserna med maten som de ställde på glasbrickan som man kunde snurra på för att få maten. Jag (Isolde) tänkte att det skulle vara sådan där svensk kinesisk mat, men det var helt annorlunda.

Efter maten så åkte vi tåg till Oriental pearl tower. I tunnelbanan fastnade Bella i spärrarna eftersom hennes kort inte funkade och alla fick vänta. Oriental pearl tower är ett väldigt högt torn med utsikt över Shanghai.

Vi tog en hiss upp till högsta våningen och där stod vi och tittade vi på utsikten över staden. Sedan gick vi ner en våning där det var glasgolv som man kunde gå ut på, i början så var det ganska läskigt att stå på glaset för att det kändes som att man skulle ramla ner (c a 300 m upp ).

Sedan åkte vi ner för att äta glass och gå på toa.
Vi fick åka till hotellet och vila för att sedan mötas i receptionen för att åka tunnelbana till hamnen och åka en båt och äta middag där.

Men när vi skulle mötas så var inte Julia och Isolde där när de skulle, så Fia och jag fick gå upp och knacka på deras dörr för att de hade försovit sig.

Vi tog tunnelbanan till hamnen där båten stod och gick på båten.

På båten fick vi sätta oss vid tre olika bord och fick en bricka med 6 skålar med mat i (en bricka per person).

När vi hade ätit upp fick vi gå upp en våning ut på däck för att titta på utsikten och ta bilder.

Efter båten tog vi tunnelbanan till hotellet för att sedan gå och lägga oss efter en lång dag.

tack o hej leverpastej// Ida och Isolde

• Cecilia Ax säger:

Så roligt att läsa!! En del jobbiga situationer, skönt att det ordnade sig på flygplatsen. Vilket äventyr ni är på!! Ser fram emot att läsa mer :)

2016-10-16 | 09:56:54
  • Carina säger:

Kul att höra att allt gått bra trots lite strul på flygplatsen. Ni verkar redan ha fått uppleva en hel del. Roligt att läsa om era upplevelser här på bloggen. Ser fram emot nästa inlägg.
    Ha det så kul! :-)

2016-10-16 | 10:19:26
  • Mia Karlsson säger:

Jätte roligt att få följa er här på bloggen och se allt spännande som ni får uppleva. Ni ser ut att ha det jätte bra. Väntar redan efter nästa inlägg. Ha det så kul:-)

2016-10-16 | 13:45:43
  • Åsa Fredriksson säger:

Spännande att läsa om hur ni har det och roligt med fina bilder!

2016-10-16 | 20:41:20
  • Lovisa säger:

Spännande läsning! Vilken TUR att det löste sig med biljetten Isolde, hade kanske känts lite snopet att få vända hem direkt ifrån Finland! Ser väldigt häftigt ut med glasgolvet men jag skulle aldrig våga stå där 😨. Ska bli kul att höra om era resterande dagar.