wensand.blogg.se

Här kommer du som läsare kunna följa Sandbergskaskolans utbytesprojekt med Wanlan High School i Hangzhou, Kina.

Julia

Kategori: Allmänt

 

Den 21 oktober begav sig en grupp elever från Sandbergska skolan till Kina – jag var en av dem.
 
Två veckor spenderade vi i världens folkrikaste land. Vi besökte bl a vår kinesiska vänskola, Wenlan High School (belägen i staden Hangzhou) som vi även bodde på i över en vecka.
 
Det var en väldigt stor skola där över 1500 elever gick och t o m bodde på från måndag till fredag. I Kina har skoleleverna långa skoldagar och dagligen väldigt mycket läxor som de offrar stora delar av sin fritid för. Ni svenskar som nu anser er ha för mycket läxor samt för långa skoldagar kan nog inte jämföras med kineserna och hur de har det.
 
Enligt min uppfattning var skolan ganska olik vår. En dag fick vi följa med på våra värdelevers lektioner och något som jag då lade märkte till var att lärarna inte var så strikta som jag egentligen trott. Lärarna skämtade t o m med eleverna och fick dem att skratta – vilket är en likhet med vår skola.
 
Fast man märkte på samma gång att lärarna klart och tydligt hade makten - eleverna respekterade dem väl. Den här respekten till lärarna som jag talar om saknar jag till viss del i den svenska skolan. Det är ändå lärarna som har en stor del av förtjänsten till vad vi kommer att jobba med när vi blir äldre så mer respekt från vissa är de helt klart värda.
 
Varje gång eleverna behövde säga något var de tvungna att ställa sig upp vid sina stolar – vilket jag anser vara en stor skillnad emot Sverige där t o m vissa besvarar frågor utan att ens räcka upp handen utan att bli tillsagda.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: